21 november 2006

5 backar är inte fler än än 4 elefanter

Jag tycker om försöken att få motståndarna ur kurs. Mota Olle i grind. Ta udden av deras anfallsförsök. Detta sker via ett effektivt försvarspel. Varje eget anfall är frukten av ett effektivt försvarspel. Därför ser jag försvarsspelet som kärnan för framgång. Jag tycker inte om dessa kombinationer med 4-3-1-1 och 4-2-3-1 och ännu värre 1-4-4-1. Jag föredrar 4-4-2 uppställning i grunden. Detta pga att jag anser att försvarsspelet börjar redan uppe i anfallet. Därför kan man inte begära att en enda spelare ska täcka 70 meters spelbredd. Nu säger dessa siffror egentligen inte mycket om hur ett lag egentligen spelar. De kan däremot ge en beskrivning på vilken grund tränarens spelmodell vilar. 4-4-2 kan vara mycket defensivt när motståndarna erövrat boll. Då går 4-4 direkt i försvar med mittfältet strax nedanför mittlinjen och backlinjen 7 meter bakom dessa.. De två topparna får sköta pressen på motståndarnas planhalva. När laget vinner tillbaka bollen och vill vara riktigt offensiva flyttar, beroende på vilken sida anfallet börjar, en av ytterbackarna upp och blir en yttermittfältare. Från en på snudd 8-2 uppställning slår man om till en 3-5-2 uppställning. Detta är ett exempel på att siffrorna bara är en beskrivning under en kort stund under en match. Hur många varianter ett lag använder under en match beror på tränaren men mest på spelarnas förmåga och utbildning.
Degerfors förre tränare förespråkade en mer försvarsinriktad grund 4-5-1. Där två av mittfältarna låg marginellt längre bak än övriga mittfältare. Sedan ville han att omställningen skulle bli 4-2-3-1 där de tre sistnämnda skulle ösa på framåt och de andra två släpa bakom. Efter en fin vårsäsong kom en sämre höstsäsong efter att Mendes flyttat från klubben. Han saknades då systemet eller spelmodellen kräver en toppforward av mycket hög klass. Jag tycker ändå att Tony Gustavsson gjort en strålande insats för vår röd-vita klubb. Han har infört ett modernt ledarskap. En mer noggrannhet i beslutsprocessen. Dessutom har han inte varit så imponerad av fallande stjärnor. Jag har inte alltid varit överrens med honom. Och fler med mig. Men han har gjort skäl för sin lön och ska för alltid behandlas med respekt.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida


Trackers